.: Day 2 – The meaning behind your blog name :.

2010-12-15 15:28:03

Ja ni, varför heter min blogg Jessifelt kanske ni sitter och funderar på? ;)
Jo då, mina kära vänner, ska jag minsann ta och berätta för er historien bakom mitt bloggnamn och den utspelar sig flera år tillbaks i tiden.

På den tiden, då man var väldigt up-to-date om man hade en bärbar hemtelefon, var det så att min mor, som nyligen slutat arbeta med utvecklingshandikappade människor, blivit mycket god "vän" med en av sina "patienter" som envisades med att ringa hem till oss för att prata (prata lääänge) med mor flera gånger i veckan.

Birgitta hette hon, men jag vill minnas att vi för det mesta kallade henne "Töl-Birgitta", just på grund av att när hon väl börjat prata var det inget som satte stopp på kvinnan. Töl-Birgitta var, som nämnt, väldigt förtjust i min mor och även i oss barn. Hon var väldigt exalterad över att få prata med oss i telefon.

Vid de tillfällen jag av misstag råkade plocka upp våran gigantiska telefonlur och svara "HejdetärJennifer" när Töl-Birgitta ringde ropade hon glädjefyllt: "EEh De JescHSsiFÄLT?".

Hennes uttal av Jennifer - Jescchhshzzifält (med lite dreggel i scchhszz-ljudet) - översattes lite fint till Jessifelt av mina kära systrar, vilka snabbt snappade upp detta och myntade detta nya uttryck, vilket kom att förbli mitt nya smeknamn. Smeknamn är väl som känt kanska populära alias att använda sig av på internet så resten kan ni väl gissa er till själva.

Så nu, mina kära vänner, har ni alltså fått höra historien om hur det gick till när Jennifer fick smeknamnet Jessifelt. Det var slutet på den sagostunden!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar: